top of page

Discourse between Heritage & Contemporary Architectural Movements in Arab Cities. The case of Riyadh





Under the patronage of Dr. Amr Galal El-Adawi, President of Beirut Arab University, and Dr. Ibtehal Youssef Al-Bastawisi, Dean of the Faculty of Architecture - Design and Urban Environment, a book signing ceremony was held for Dr. Sami Al Sabbagh's book entitled:

Discourse between Heritage & Contemporary Architectural Movements in Arab Cities. The case of Riyadh.



As a witness to the challenges posed by globalization on cities in the twentieth and twenty-first centuries, characterized by rapid urban expansion with a globalized identity, the aim of the book is to address questions related to the role of architectural/urban interventions in focusing on unique identities. The book also affirms that architecture is still capable of expressing the specificity of culture and identity, integrating innovation, and contributing to improving the living environment while rejecting the ideology that individual identity is no longer linked to traditions, social cohesion, collective memory, or place.
The book tackles the dilemma between contemporary architecture and heritage, highlighting the departure of contemporary architecture from cultural, social, and environmental concepts in order to create a contemporary image of cities centered around technological advancement.

Additionally, the book focuses on the role of heritage and traditions in revitalizing urban cultural heritage and affirming the identity of place in today's cities and the future with a proposed tested methodology that could be adopted by professionals in the field.




تحت رعاية رئيس جامعة بيروت العربية الأستاذ الدكتور عمرو جلال العدوي و عميدة كلية العمارة - التصميم و البيئة العمرانية الأستاذة الدكتورة ابتهال يوسف البسطويسي تم حفل توقيع كتاب الدكتور المهندس سامي أحمد الصباغ بعنوان Discourse between Heritage & Contemporary Architectural Movements in Arab Cities. The case of Riyadh شاهدًا للتحديات التي خلفتها العولمة على المدن في القرنين العشرين والحادي والعشرين من توسع حضري سريع بهوية معولمة، هدف الكتاب إلى معالجة الأسئلة المتعلقة بدور التدخلات المعمارية / الحضرية في التركيز على الهويات الفريدة. كما أفاد الكتاب الى التحقق من أن العمارة لا تزال قادرة على التعبير عن خصوصية الثقافة والهوية ودمج الابتكار والمساهمة في تحسين البيئة المعيشية، ورفض الأيديولوجية القائلة بأن الهوية الفردية لم تعد مرتبطة بالتقاليد أو التماسك الاجتماعي أو الذاكرة المجتمعية أو المكان. تطرق الكتاب الى معضلة القائمة بين عمارة الحداثة والتراث وابتعاد العمارة المعاصرة عن المفاهيم الثقافية والاجتماعية والبيئية بهدف خلق صورة معاصرة للمدن متركزة على التقدم التقني. كما ركز الكتاب على دور التراث والتقاليد في إعادة احياء الارث الثقافي العمراني وتأكيد هوية المكان في مدن اليوم والمستقبل، وما ينتج من تدخلات التصميمية التي تستجيب للخصائص الفريدة للمكان، سواء كانت ثقافية أو مناخية أو سياقية.


Foreword by: James Steele
Edited by: James Steele, Sussana Seierup, Salwa Al-Sabbagh, Omar Al Sabbagh
Publisher: Gulf Pacific, Universal publisher



bottom of page